Vilka är fördelarna med amning för mammor?

Visste du att amning är bra för din hälsa och ditt välmående på många olika sätt? Och fördelarna med amning börjar redan den allra första gången du ammar.

Breastfeeding benefits for mum with baby

Vid det första ögonblicket du har hud-mot-hud-kontakt med ditt nyfödda barn flödar hormonet oxytocin ut i din kropp.1 Hormonet kallas också ”kärlekshormonet” eller ”kramkemikalien” och frigörs även varje gång ditt barn suger på dina bröstvårtor.

När ditt nyfödda barn tar suggrepp efter födseln så bidrar det till att din livmoder drar ihop sig, och det skyndar på den tredje fasen i förlossningen då moderkakan drivs ut. Detta kan förhindra att du förlorar alltför mycket blod.2

– Livmodern hos en mamma som ammar drar ihop sig snabbare än livmodern hos en mamma som inte gör det, förklarar professor Peter Hartmann, den världsberömda experten inom amningsvetenskap vid University of Western Australia. När en kvinna fick kraftiga blödningar förr i tiden brukade läkarna placera barnet på mammans bröst så snabbt som möjligt för att stimulera denna hopdragning.

Dagarna efter förlossningen bidrar oxytocinet som produceras i din kropp till att förhindra ytterligare blodförlust, och det betyder att du löper mindre risk att drabbas av järnbristanemi.3

Fördelar med amning för din hälsa

Oxytocin har även en antidepressiv effekt. En studie visade att mammor med högre nivåer av detta hormon hade färre stress- och depressionsrelaterade symptom.4 Faktum är att så länge du fortsätter att amma så hjälper oxytocinet dig att känna dig lugn, minskar stressnivån, sänker blodtrycket och ökar till och med din smärttröskel.5

Ju längre du fortsätter att amma, desto fler blir de positiva hälsoeffekterna. – Fördelarna för mammor är väldigt många, säger professor Hartmann. Amning sänker den livslånga risken att drabbas av hjärtsjukdom och diabetes typ 2.6,7 För varje extra månad du ammar minskas även risken för att du ska drabbas av ett antal olika cancerformer, som bröst-, äggstocks- och livmoderscancer.8,9

Bröstmjölk: den ultimata snabbmaten

Även om amningen kan kännas utmattande under de första veckorna blir det enklare och smidigare ju mer du och ditt barn övar. Du kan mata ditt barn när som helst med minimal ansträngning. Det finns inget behov av kokning, blandning, kylning och desinficering – det är bara att lossa BH:n och sätta igång. Du behöver inte komma ihåg att packa ned någon utrustning för att blanda ihop mjölkersättning när du lämnar hemmet – ett stort plus när du redan släpar på blöjor, extrakläder, våtservetter och andra viktiga saker.

Amning hämmar även ägglossningen, och det innebär att din menstruation uteblir, vilket många mammor anser som ytterligare en fördel. Helamning (att inte ge ditt barn annan vätska eller föda) är en bra preventivmetod – faktum är att det ger ett skydd på minst 98 %,10 vilket är jämförbart med skyddet hos p-piller11 och kondom.12

– För inte alltför länge sedan förhindrades troligtvis fler graviditeter via amning än via någon annan preventivmetod. Och detta gäller fortfarande i vissa utvecklingsländer, säger professor Hartmann. Ha dock i åtanke att vissa kvinnor får tillbaka sin menstruation under tiden som de helammar, så använd extra skydd om du inte vill bli gravid.

Sov mer om natten när du ammar

När ditt barn vaknar om natten för att dricka mjölk (som de flesta under ett år gör, oavsett om de ammas eller flaskmatas),13 är amning kanske det snabbaste och enklaste matningssättet. Du behöver inte lämna sängen eller ens sätta dig upp. Oxytocinet och de andra hormonerna som frisläpps under amningen hjälper sedan både dig och barnet att snabbt somna om.14

Om du ammar kan du faktiskt få sova mer om nätterna än om du ger ditt barn mjölkersättning eller gör både och.15 En studie visade att skillnaden låg på mellan 40 till 45 minuter mer sömn varje natt.16 På sikt uppgår detta till rätt så många extratimmar som kan ha stor inverkan på ditt välmående.

Amning stärker relationen mellan dig och ditt barn

Oxytocinet som frigörs varje gång du ammar hjälper även till att stärka din relation med ditt barn. Forskare har kopplat samman ökade nivåer av oxytocin med vad de beskriver som ”förstärkning av moderligt beteende”. Detta kan till exempel bestå i att mamman har ögonkontakt med barnet lite längre, reagerar snabbare på barnets behov och kelar med barnet oftare17 – inte så konstigt att oxytocin även kallas för kärlekshormonet!

Amning kan hjälpa dig att gå ned i vikt

Om du någonsin har undrat hur många kalorier som du gör av med när du ammar, är svaret upp till 500 kalorier om dagen18 – ungefär lika många som om du skulle cykla i en timme. Om du pumpar ur så är svaret ungefär detsamma. Kalorierna som du gör av med när du ammar kan hjälpa dig tappa eventuella extrakilon som du har gått upp under graviditeten. Eller så kan du unna dig lite mer kakor och godis istället!

Du kanske behöver ha lite tålamod, förklarar professor Hartmann: – Mammor kan gå ned i vikt när de ammar, men det tar oftast lite tid. Du måste amma i mer än sex månader för att verkligen kunna dra fördel av viktnedgången.

Spara pengar genom att amma

Amning har även ekonomiska fördelar som är värda att nämna. Om du helammar behöver du inte köpa någon mjölkersättning. Det innebär att du kommer att ha sparat en rejäl slant efter några månader – i USA sparar familjer i genomsnitt 1 200 till 1 500 dollar om året genom att mamman ammar.19 Du behöver heller aldrig tänka på stressen som uppstår om mjölkersättningen du brukar köpa är slut i butiken.

Dessutom blir barn som ammas inte sjuka lika ofta,20 vilket innebär att du troligtvis kommer att spendera mindre tid på att vårda ett sjukt barn. Om du dessutom har gått tillbaka till arbetet kan det innebära färre dagars ledighet för vård av sjukt barn och färre dagar av utebliven förskola.21

När försvinner hälsofördelarna med amning?

Aldrig! Tro det eller ej, men amningen kan ge mycket långtgående positiva hälsoeffekter. – Amning förbättrar benmineraliseringen, vilket innebär att om du ammar så löper du mindre risk att drabbas av osteoporos och frakturer senare i livet,22 förklarar professor Hartmann.

Amning kan även förbättra din hjärnkapacitet: – För att uttrycka det enkelt så förbättrar amning mammans IQ.23 Det sker vissa förändringar i mammans hjärna, vilket innebär att hon kan utföra vissa uppgifter mer effektivt, säger professor Hartmann. Så om du känner dig som en superkvinna nu när du har blivit mamma, så är du faktiskt det!

Nu när du vet vilka fördelar amningen kan ge dig, läs mer om hur välgörande den är för ditt barn.

För mer information, läs vår kostnadsfria e-bok Bröstmjölkens fantastiska funktioner nu.

Referenser

1 Moberg KU et al. Oxytocin effects in mothers and infants during breastfeeding. Infant. 2013;9(6):201-206.

2 Sobhy SI, Mohame NA. The effect of early initiation of breast feeding on the amount of vaginal blood loss during the fourth stage of labor. J Egypt Public Health Assoc. 2004;79(1-2):1-12.

3 Labbok MH. Effects of breastfeeding on the mother. Pediatr Clin North Am. 2001;48(1):143-158.

4 Stuebe AM et al. Association between maternal mood and oxytocin response to breastfeeding. J Womens Health (Larchmt). 2013;22(4):352-361.

5 Uvnas-Moberg K, Petersson M. Oxytocin, a mediator of anti-stress, well-being, social interaction, growth and healing. Z Psychosom Med Psychother. 2005;51(1):57-80.

6 Peters SAE et al. Breastfeeding and the risk of maternal cardiovascular disease: a prospective study of 300 000 Chinese women. J Am Heart Assoc. 2017;6(6):pii:e006081.

7 Victora CG et al. Breastfeeding in the 21st century: epidemiology, mechanisms, and lifelong effect. Lancet. 2016;387(10017):475-490.

8 Li DP et al. Breastfeeding and ovarian cancer risk: a systematic review and meta-analysis of 40 epidemiological studies. Asian Pac J Cancer Prev. 2014;15(12):4829-4837.

9 Jordan SJ et al. Breastfeeding and endometrial cancer risk: an analysis from the Epidemiology of Endometrial Cancer Consortium. Obstet Gynecol. 2017;129(6):1059-1067.

10 Vekemans M. Postpartum contraception: the lactational amenorrhea method. Eur J Contracept Reprod Health Care. 1997;2(2):105-111.

11 Brown EJ et al. Contraception update: oral contraception. FP Essent. 2017;462:11-19.

12 Trussell J. Contraceptive failure in the United States. 2011;83(5):397-404.

13 Brown A, Harries V. Infant sleep and night feeding patterns during later infancy: association with breastfeeding frequency, daytime complementary food intake, and infant weight. Breastfeed Med. 2015;10(5):246-252.

14 Uvnäs-Moberg K. Neuroendocrinology of the mother-child interaction. Trends Endocrinol Metab. 1996;7(4):126-131.

15 Kendall-Tackett K et al. The effect of feeding method on sleep duration, Maternal well-being, and postpartum depression. Clin Lact. 2011;2(2):22-26.

16 Doan T et al. Breast-feeding increases sleep duration of new parents. J Perinat Neonatal Nurs. 2007;21(3):200-206.

17 Britton JR et al. Breastfeeding, sensitivity, and attachment. Pediatrics. 2006;118(5):e1436-1443.

18 Dewey KG. Energy and protein requirements during lactation: Annu Rev Nutr. 1997;17:19-36.

19 U.S. Department of Health & Human Services [Internet]. The Surgeon General’s call to action to support breastfeeding – Factsheet; 2011 Jan 20 [cited 2017 Feb]

20 Howie PW et al. Protective effect of breast feeding against infection. BMJ. 1990;300(6716):11-16.

21 Cohen R et al. Comparison of maternal absenteeism and infant illness rates among breast-feeding and formula-feeding women in two corporations. Am J Health Promot. 1995 Nov-Dec;10(2):148-53.

22 Wiklund PK et al. Lactation is associated with greater maternal bone size and bone strength later in life. Osteoporosis International. 2012;23(7):1939-1945.

23 Kinsley CH, Lambert KG. The maternal brain. Sci Am. 2006;294(1):72-79.